Πέμπτη 26 Αυγούστου 2010

Τα Αρχαία κλαίει, τα παιδία παίζει

Η φετινή εισαγωγή υποψηφίων σε σχολές με υπερβολικά χαμηλούς βαθμούς έδωσε τροφή σε πολλούς να σχολιάσουν δηκτικά την απόφαση κατάργησης της βάσης του δέκα. Ένα από αυτά τα άρθρα είναι το ανεκδιήγητο του Κασιμάτη στην Καθημερινή που μου θύμισε κυρίως δελτίο ανορθολογισμού. Οι περισσότεροι αρκούνται στο να τονίσουν πως δυο μαθητές εισήχθησαν στο πανεπιστήμιο γράφοντας μόνο το όνομα τους στην κόλλα.

Η θέσπιση της βάσης του δέκα από την Μαριέττα Γιαννάκου με είχε βρει αντίθετο εξαρχής. Η λογική της βάσης είναι απλή. Σε ένα πρώτο επίπεδο θα μπορούσε κανείς να συμφωνήσει ότι δεν μπορεί να μπει στο πανεπιστήμιο κάποιος με έναν τόσο χαμηλό βαθμό. Η υπουργός θεώρησε ότι η βάση θα ήταν το μαγικό ραβδάκι που θα ωθούσε τους μαθητές να διαβάσουν περισσότερο. Πράγμα που βάση των στοιχείων που παραθέτουν τα ΝΕΑ, δεν συνέβη. Αντ’ αυτού όλο και μεγαλύτερες μάζες κινήθηκαν προς τα ιδιωτικά κολέγια και το εξωτερικό και πολλές (χρυσοπληρωμένες) θέσεις έμειναν κενές.

Αν δεχθούμε τον συλλογισμό ότι είναι απαράδεκτο να εισάγονται «κακοί» φοιτητές, θα ήθελα κάποιοι να μου απαντήσουν για την προσφερόμενη ποιότητα σπουδών στα περισσότερα ιδρύματα. Έχοντας ζήσει το πανεπιστήμιο από μέσα, παρατηρώ ότι δεκάδες τμήματα αποτελούν μικρότερα ή μεγαλύτερα τσιφλίκια ορισμένων καθηγητών. Μαθήματα προσφέρονται ή καταργούνται ανάλογα με τους καθηγητές που αποφασίζεται ότι θα διδάξουν. Το αποτέλεσμα είναι κύκλοι σπουδών με ατάκτως ειρημένα μαθήματα, που δεν συνδέονται μεταξύ τους και οδηγούν σε ένα πτυχίο αχταρμά με μισές γνώσεις

Στο κάτω κάτω της γραφής, για ποιες εξετάσεις μιλάμε; Μιλάμε για τις εξετάσεις που επιβραβεύεται η παπαγαλία φυσικά. Και πάνω σε ποιες γνώσεις; Όσον αφορά την θεωρητική –που ήμουν εγώ- μιλάμε για τα αρχαία, την ιστορία, τα λατινικά, την λογοτεχνία. Ποιος κατάλαβε τι έλεγε ο Σωκράτης; Ποιος κατάλαβε το βάθος της Σονάτας του σεληνόφωτος; Ποιος αναλήφθηκε το πολιτικό μέγεθος του Βενιζέλου; Ακόμα θυμάμαι την ερώτηση του Δημήτρη Ψυχογιού στο πρώτο έτος. «Παιδιά, τι εννοούμε όταν λέμε μεταπολίτευση;» Σιγήν ιχθύος σε μια αίθουσα εκατό ατόμων που ήθελαν να σπουδάσουν ΜΜΕ. Ας μην αναφερθώ στην φετινή ερώτηση ποίος ήταν ο Μένιος Κουτσόγιωργας στην κατεύθυνση της δημοσιογραφίας.

Στα μάτια μου η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο θυμίζει περισσότερο χρηματιστήριο. Έχεις ένα κεφάλαιο και ποντάρεις στην μετοχή που θα σου φέρει τα καλύτερα κέρδη. Αυτή η λογική δεν μπορεί να συνεχιστεί. Και η αλλαγή πρέπει να είναι εκ βάθρων, από αυτό το έκτρωμα γραμμικής αφήγησης άχρηστης και ανούσιας γνώσης που επιβραβεύεται ο επιμένων στην αποστήθιση. Ένα σύστημα όπου τα πανεπιστήμια θα θέτουν τις προϋποθέσεις εισαγωγής, όπου θα υπάρχει δυνατότητα εσωτερικής κινητικότητας. Το πρόβλημα δεν λύνεται με μια αυθαίρετη βάση. Το στοίχημα είναι η αναβάθμιση της παιδείας ώστε η βάση να είναι περιττή…

7 σχόλια:

Λωτοφάγος είπε...

Αστειεύεσαι; Και τι θα γίνουν οι αδιόριστοι καθηγητές; Θα αυξηθεί ο ποσοστό ανεργίας, που ούτως ή άλλως ποτέ δεν θα μάθουμε πόσο είναι, εξαιτίας των greek statistics.
Πώς θα τσοντάρουν στους γλίσχρους μισθούς τους οι διορισμένοι; Θες να βγουν στους δρόμους;
Πώς θα επιβιώσουν οι ψηφοφόροι της επαρχίας χωρίς μπαρ, καφετέριες και καταστήματα μεταμορφωμένα σε γκαρσονιέρες;
Όσο για την σταδιακή υποβάθμιση της εκπαίδευσης, εκτός από τους καθηγητές έχουν τεράστια ευθύνη και οι παρατάξεις. Τα "τραπεζάκια έξω", όπως τα αποκαλεί ένας γνωστός μου καθηγητής πανεπιστημίου. Που εκβιάζουν, πιέζουν, δωροδοκούν και διαφθείρουν όλους τους εμπλεκόμενους.

Προτίμησα να σε επισκεφθώ στο ωραίο σου μπλογκ αντί να απαντήσω στο δικό σου σχόλιο ετεροχρονισμένα.
Καλό χειμώνα.

non journalist* είπε...

δεν καταλαβαίνω το σχόλιο σου για αδιόριστους καθηγητές. για τα greekstatistics ευελπιστώ ότι η κατάσταση θα αλλάξει πάντως. Τα υπόλοιπα προφανώς είναι ειρωνικά -προς την ισχύουσα νοοτροπία- παρόλα αυτά πιστεύω στην αποκέντρωση της εκπαίδευσης για πολλούς και διάφορους λόγους. Όσο για τις παρατάξεις συμφωνώ και επαυξάνω αλλά ας μην ξεχνάμε οτι αρκετοί καθηγητές είναι έτσι και αλλιώς μέλη κομμάτων και επηρεάζονται..

θενξ για τα καλά σου λόγια. και συγνώμη που απάντησα και εγω ετεροχρονισμένα.

Triton είπε...

Καλό χειμώνα κι απο μένα,
πιστεύω ότι οι Pink Floyd στο the wall,έβαλαν το πρόβλημα στην σωστή του βάση!Μια ακόμα αξιόλογη βιομηχανία παραγωγής χρήματος της παρακμάζουσας ευρωπαικής οικονομίας βρίσκεται σε δοκιμασία και βάσει των ευρωπαικών ποσοστών ανεργίας και σε αμφισβήτηση...γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο στην Ελλάδα.

non journalist* είπε...

Triton: Πολύ εύστοχο. δεν το είχα σκεφτεί έτσι! Αν και τώρα κανω ενα φλας μπακ, θυμάμαι μια διαφορετική προσέγγιση που είχε κανει μια καθηγητρια κοινωνιολογίας και υποστήριζε οτι το πρόβλημα είναι το γραμμικό μοντέλο μάθησης που είναι πλεον ξεπερασμένο.. θα ξεσκονίσω τα παλιά βιβλία για παραπάνω πληροφορίες!

Triton είπε...

Αναμένω με πολύ ενδιαφέρον τ'αποτελέσματα!Take your"time",φυσικά,μία ακόμα ενδιαφέρουσα άποψη των Pink Floyd,στο υπέροχο album,Dark side of the moon!

Triton είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

ti malakies les re pasoke